Cardiotraining

Hoe kies je jouw beste cardio training?

Cardio training is een onmisbaar onderdeel van een goed opgebouwd trainingsschema. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je naast een goede intensieve workout ook je training met plezier blijft doen. Heb jij jezelf altijd al afgevraagd hoe je de training leuk maar ook effectief kunt houden? Lees dan onderstaande tips!

Kies een training die bij je past

Als je niet veel plezier haalt uit fietsen, ga dan niet fietsen. Dit houdt overigens niet in, dat je dit bij alle cardio oefeningen moet doen. Varieer wat meer in de training door activiteiten te doen die je wel leuk vindt. Zo kun jij bij ons Healthcenter onder andere gebruik maken van loopbanden, crosstrainers, roeiers en de Skillmill.

Kies voor een High intensity training (HIT)

Een HIT training is een training waarbij er kort maar krachtig wordt getraind. Voorbeeld hiervan is een interval op de Skillmill of loopband. Zo kun je bijvoorbeeld 10 seconden hardlopen, waarna er 20 seconden in een rustig tempo gewandeld wordt. Er zijn veel verschillende soorten HIT trainingen met elk een ander resultaat. Bepaalde HIT trainingen zijn wat meer geschikt om conditioneel beter te worden, terwijl andere trainingen ervor zorgen dat de vetreserves wat meer worden aangesproken. Wil je weten welke training bij jouw doelen past? Spreek dan één van onze trainers aan.

Wees de verveling voor!

Je hebt jezelf een doel gesteld om 3 keer in de week op een constant tempo je cardio training te volbrengen. Om ververveling te voorkomen kun je er voor kiezen om tijdens je workout te kijken naar je favoriete tv-programma of Youtube. Nog beter is het om niet één toestel, maar meerdere toestellen te gebruiken voor je cardio training. Je voorkomt niet alleen verveling, maar je zorgt er ook voor dat het lichaam zich niet comfortabel gaat voelen met dezelfde inspanning die verricht wordt. Hierdoor verbrand je nóg meer calorieën, resultaat gegarandeerd!

Kort conditioneel aan de slag? Gebruik dan het hele lichaam

Heb je geen behoefte om een lange cardio training af te werken, maar wil je toch je conditie wat aapakken? Kies dan voor cardio oefeningen waarbij het hele lichaam aan het werk gezet moet worden. Voorbeelden hiervan zijn de crosstrainer, loopband, roeimachines, of de Skillmill. Hoe meer jouw lichaam gedwongen wordt om rechtop te blijven, hoe meer spieren er gebruikt dienen te worden. Bijkomend voordeel: hoe meer spieren er gebruikt worden, hoe meer calorieën er verbruikt worden, zo sla je direct twee vliegen in één klap.

Specifieer je cardio training

Hoe specifieker je traint, hoe effectiever dit uiteindelijk voor het lichaam is. Een belangrijk onderdeel van de cardio training, is het trainen op hartslag. Er zijn diverse hartslagzones te verdelen, waarin elke zone een ander belangrijk voordeel biedt. Wil je de conditie verbeteren dan kun je het best trainen tussen de 70-75% van de maximale hartslag. Wil je echter beter preseteren in jouw tak van sport dan zal je eerder rond 80% van de maximale hartslag moeten gaan trainen.

Dat klinkt natuurlijk allemaal super interessant, trainen op 70 tot 80% van je maximale hartslag, maar hoe kom je er nu precies achter wat (theoretisch) gezien jouw maximale hartslag is. Een globale formule, welke makkelijk te hanteren is om jouw eigen maximale hartslag te bereken, is als volgt:

220 - leeftijd = maximale hartslag.

Stel: je bent 25 en je wilt op 75% van je maximale hartslag trainen om de conditie te verbeteren.

220 - 25 (leeftijd) = 195 (theoretisch gezien de maximale hartslag)

75% van 195 = 146 (slagen per minuut waarop getraind moet worden)

Hopelijk heeft deze blog jullie geinspireerd en meer bekend gemaakt over hoe jij je beste cardio workout kunt kiezen.

Mochten er naar aanleiding van dit blog vragen zijn, dan kunnen jullie contact met ons opnemen middels onderstaand contact formulier.

Contact

Cookie instellingen